Határtalanul 2022

Kalandozások Székelyföldön

Iskolánk 8. osztályos tanulói a Határtalanul program /HAT-20-01-0172/ keretében április 22-26 között székelyföldi kiránduláson vett részt.

Célunk az volt, hogy a diákjaink ismerkedjenek meg Székelyföld kulturális és természeti értékeivel, otthonuktól 800 km-re tapasztalják meg a nemzeti összetartozás élményét, a székelység hazaszeretete, hagyományápolása segítségével.

Az első napon hajnali négykor indultunk Vonyarcvashegyről, a Petőfi busz autóbuszával, két sofőrrel. 21 diák és 2 kísérő tanárral.

Folyamatos utazás mellet, gyors és sima határátlépés után a délelőtti órákban érkeztünk meg első állomásunkra, Nagyváradra. Itt megtekintettük a székesegyházat és a püspöki palota parkját. Megbeszéltük Szent László királyunk szerepét Erdély történelmében.

Folytatva az utazást, rövid pihenőt tartottunk a Király-hágón, majd Körösfőre érkeztünk. Megtekintettük a református templomot ahol elénekeltük a tanult körösföi népdalt.  A faluban tett séta során felidéztük Kós Károly személyét és megtekintettük a kalotaszegi népi építészet jellegzetességeit.

A nap során a tanulók feladatul kapták a két templom, a barokk székesegyház és népies református templom összehasonlítását.

Hosszú utazás után az esti órákban érkeztünk Tibódra, a Hajnalcsillag panzióban, ahol ízletes és bőséges vacsorával vártak minket.

Második nap:

A Sikaszó hágón keresztül Gyergyóba utaztunk. Első megállónk a Békás szoros volt, ahol végig sétálva ismerkedtünk meg a lenyűgöző természeti csodával. Majd a Gyilkos-tó megtekintése következett.  A Csíki medencén tovább haladva Madéfalva következett. Itt megkoszorúztuk a székely hősök emlékművét. Következő program a Csiksomlyó volt, ahol megtekintettük a kegytemplomot és felsétáltunk a nyeregbe is.

Harmadik nap:

Parajdon a sóbányát tekintettük meg, majd Szováta következett, ahol körbe sétáltuk a világon egyedülálló „heliotermikus” sóstavat, a Medve tavat. Megismertettük a tanulókkal a jelenség fizikai, kémiai hátterét.

Korondon a népi fazekassággal ismerkedhettek meg a gyerekek, majd Farkaslakán Tamási Áron szülői házánál és sírjánál tettünk látogatást. A szülői háznál Tamási Áron idézeteket olvastak fel a gyerekek egymásnak.

Negyedik nap:

Reggel Szejkefürdőn megkoszorúztuk Orbán Balázs síremlékét, majd a "mini Erdély" parkban ismerkedtünk Erdély nevezetességeivel.

Székelyudvarhelyen megnéztük a szoborparkot, a vasszékelyt a Fő teret és Liceumot.

Délután a kedvezőtlen időjárás miatt a Hargita helyett Székelyvarságon a Csorgókőhöz tettünk kirándulást.

Ötödik nap:

Korai reggeli után indultunk haza. Fehéregyházánál megkoszorúztuk a Petőfi emlékhelyet, majd rövid városnéző sétát tettünk Segesváron. A Maros völgyén keresztül Aradra utaztunk ahol megtekintettük és megkoszorúztuk a hős aradi tábornokok emlékhelyét az aradi vár szomszédságában. Folyamatos utazás után este 10 órakor érkeztünk meg Vonyarcvashegyre.

Fárasztó, de tartalmas, élményekben gazdag utazást tettünk erre a szemnek és léleknek egyaránt kellemes területre. A visszajelzések alapján a programban kitűzött célokat elértük. Tanulóink már biztosan másként tekintenek Székelyföldre, a székelyekre, mint az utazás előtt.

A program megvalósítását a Magyar kormány pénzügyi támogatása tette lehetővé. Köszönjük!